صنعت روشنایی, دکوراسیون

تاریخچه لوسترها و معرفی انواع لوستر

لوستر وسیله ای با قدمت بالا

لوستر یک وسیله روشنایی است که معمولاً به سقف یا دیوار نصب می‌شود و از یک یا چند لامپ تشکیل شده است. لوسترها علاوه بر نوردهی، نقش تزیینی و زیباسازی نیز دارند و می‌توانند فضای خانه، اداره، مسجد، رستوران و … را شاداب و جذاب کنند.

تاریخچه پیدایش لوستر به قرون وسطی برمی‌گردد که اولین لوسترها از چوب یا فلز ساخته می‌شدند و از شمع به عنوان منبع نور استفاده می‌کردند. این لوسترها با زنجیرها به سقف آویزان می‌شدند و برای روشن کردن کلیساها، قلعه‌ها و خانه‌های ثروتمندان به کار می‌رفتند. در قرن هجدهم، با کشف کریستال، لوسترهایی با جلوه‌های براق و باشکوه طراحی شدند که نور را منعکس می‌کردند و در قصرهای شاهان و اشراف زمان نصب می‌شدند. در قرن نوزدهم، با اختراع برق، لوسترهای الکتریکی جایگزین شمع شدند و تنوع طرح و مدل آنها بیشتر شد. در قرن بیستم، با پیشرفت تکنولوژی، لوسترهایی با سبک‌های مدرن، کلاسیک، چوبی، برنزی، کریستالی، ریسه‌ای، ال‌ای‌دی و … ظاهر شدند که هر یک برای محیطی خاص و با کارایی مشخص طراحی شدند.

انواع کاربرد لوسترها که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

  • ایجاد نور مناسب برای فعالیت‌های مختلف مانند خواندن، نوشتن، پخت و پز، تماشای تلویزیون و …
  • افزایش زیبایی و جذابیت فضا با استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و هماهنگ با دکوراسیون
  • ایجاد حس خاص و متفاوت برای محیط مانند حس گرمی، سردی، شادی، آرامش، رسمیت و …
  • انعکاس شخصیت و سلیقه صاحب خانه یا محل کار با انتخاب سبک و مدل مناسب لوستر
  • افزایش ارزش و اعتبار محل با نصب لوسترهای با کیفیت و لوکس

آشنایی با نام انواع مختلف لوستر

  • لوستر برنزی
  • لوستر کلاسیک
  • لوستر چوبی
  • لوستر مدرن

معرفی کوتاه انواع لوستر – مکان هایی که هرکدام لوستر خاص خودشان را می طلبند

همه ما آدم ها خصوصا در ایران قبل از آنکه فرهنگ استفاده از ابزاری را پیدا کنیم از آن استفاده میکنیم، لوسترها نیز یکی از همین ابزارها هست که ما نمی دانیم کدام یک از نوع آن مناسب فضایی هست که میخواهیم در آنجا از آن استفاده کنیم. با ما در گروه بازرگانی آرتا همراه باشید تا کوتاه اما کاربردی به شما بگوییم انواع لوسترها کدامند و برای چه فضاهایی مناسب هستند.

لوستر برنزی

لوستر برنزی از جنس برنز یا فلزات دیگری که رنگ برنزی دارند ساخته می‌شود و با طرح‌های هنری و سنتی زینت شده است. لوستر برنزی برای محیط‌هایی که نیاز به روشنایی متوسط و زیبایی کلاسیک دارند، مناسب است. مثلاً در اتاق‌های خواب، پذیرایی، نشیمن و مسجد می‌توان از لوستر برنزی استفاده کرد.

لوستر کریستالی

لوستر کریستای از جنس شیشه یا کریستال ساخته می‌شود و با انعکاس نور روی آنها، جلوه‌های براق و باشکوه ایجاد می‌کند. لوستر کریستالی برای محیط‌هایی که نیاز به روشنایی زیاد و زیبایی بالا دارند، مناسب است. مثلاً در سالن‌های مهمانی، هتل‌ها، رستوران‌ها و قصرها می‌توان از لوستر کریستالی استفاده کرد.

لوستر چوبی

لوستر چوبی از جنس چوب یا مواد مشابه آن ساخته می‌شود و با طرح‌های ساده و طبیعی ساخته شده است. لوستر چوبی برای محیط‌هایی که نیاز به روشنایی کم و زیبایی مدرن دارند، مناسب است. مثلاً در آشپزخانه، اتاق کودک، اتاق کار و رستوران‌های روستایی می‌توان از لوستر چوبی استفاده کرد.

لوستر مدرن

لوستر مدرن از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، استیل، ال‌ای‌دی و … ساخته می‌شود و با طرح‌های خلاقانه و نوآورانه طراحی شده است. لوستر مدرن برای محیط‌هایی که نیاز به روشنایی زیاد و زیبایی خاص دارند، مناسب است. مثلاً در سالن‌های نمایش، کافه‌ها، آتلیه‌ها و خانه‌های لوکس می‌توان از لوستر مدرن استفاده کرد.

توجه داشته باشید لوسترها انواع مختلفی دارند که می‌توان به شکل، اندازه، رنگ و تعداد شاخه‌های آنها اشاره کرد. بطور مثال هرچه فضای محیط مورد نظر شما بزرگ تر باشد به لوسترهای بزرگ تر با شاخه های بیشتر برای نوردهی بالاتر نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *